bazarnews

کد خبر: ۱۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
متخصص طب سنتی در گفتگو با بازار نیوز؛
متخصص طب سنتی و حکیم ایرانی در موسسه بین المللی طب سنتی اسلامی ایرانیان ماد از عدم حمایت و بی توجهی مسئولین به طب سنتی و گیاهی و از همه مهمتر این صنعت پولساز در کشور می گوید.
دکتر مهدی فهیمی پزشکی که در حیطه طب سنتی تخصص دارد از ایران به عنوان مهد طب سنتی در دنیا پرده برداشت و با ابراز تاسف از عدم حمایت از این صنعت گفت: بحث طب مکمل یا همان طب سنتی که شاخه های زیادی دارد امروز توانسته در دنیا و دکتر فهیمی تنها در بخش تجارت گیاهان دارویی مبلغی بالغ بر حدود 50 میلیارد دلار را در سال جابجا کند.

بهره مندی اقتصادی از گیاهان دارویی نصیب کشورهای غربی شده است
وی با تاکید بر بعد اقتصادی این صنعت در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرد از مزیت های طب سنتی گفت و افزود: پایه شناخت گیاهان دارویی در کشورهای مشرق زمین گسترش یافته اما متاسفانه بهره مندی اقتصادی از این گیاهان دارویی نصیب کشورهای مغرب زمین شده است در حالی که مهد طب سنتی در کشورهای نظیر ایران، چین، هند، مصر و یونان بوده است. هر چند که از نظر آماری کشور آلمان توانسته بزرگترین وارد کننده و صد البته بزرگترین صادر کننده مواد استخراج شد گیاهان دارویی در دنیا شود و با استفاده از علوم مربوط به همین گیاهان دارویی توانسته اند در صنایع رنگ، عطر، غذا و صنعت نوشیدنی به بزرگترین برند دنیا تبدیل شوند.

وی گریزی به عدم آگاهی مردم در خصوص گیاهان دارویی و استفاده آنها در زندگی گفت و در خصوص طب سنتی تصریح کرد: طب سنتی به ما از علوم انسان و اقلیم شناخت بیشتری می دهد ضمن اینکه با استفاده از گیاهان دارویی می توانیم با شیوه های طبیعی درمان نیز آشنا شویم. 

دکتر فهیمی طب سنتی را مثل یک کبوتر تصور کرد که بدنه آن، طب است که دو بال دارد و بال های این کبوتر را به علوم درمانی و گیاهان دارویی و مواد معدنی خواند که استفاده های پزشکی دارد.

وی اذعان داشت: ما در حالی مدافع مصرف داروهای چربی خون و قند خون شیمیایی هستیم که در دنیای غرب دستور به عدم استفاده از این داروها را می دهند چرا غربی ها مسیر آزمون و خطای ترکیبات و داروهای شیمایی را پشت سر گذاشته اند و حتی عوارض وحشتناک همین داروی های شیمایی در یک دوره ای باعث شد تا یک نسل منقرض و نوزادانی به صورت مادرزادی با دست و پاهای کوتاه به دنیا بیایند و همین دلیلی شد تا غربی ها از استفاده داروهای گیاهی حمایت کنند، ضمن اینکه در کشور کانادا 75 درصد در آمریکا 85 درصد و در اروپا و بخصوص در کشور آلمان 80 درصد ترکیباتی که تجویز می شود از گیاهان دارویی است. 

فهیمی در ادامه این موضوع گفت: داروهای گیاهی به عنوان مکمل است و حتی در قوانین کشورهای غربی بر این موضوع تاکید شده است اما در کشور ما اگر از من پزشک که 25 سال سابقه کار و طب سنتی را دارم سوال شود که از طب سنتی کشورت بیشتر بگو؟ باید بگویم که علم طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور من مورد سوء استفاده گروهی قرار گرفته است که ما را در احاطه مواد شیمایی قرار داده و خود مشتری گیاهان دارویی علا هستند!

داروهای گیاهی به صورت ارزان قیمت از کشور خارج می شوند!
متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی اظهار داشت: در واقع می توان گفت یک مبادله دو سر ضرر برای ما و دو سر سود برای غربی ها! چرا که داروهای شیمیایی با قیمتی نجومی وارد کشور ما می شود و داروهای گیاهی هم به صورت ارزان قیمت از کشور خارج می شود! و این درحالی است که رهبر انقلاب در سال 93 دستور العمل قراردادن طب سنتی را در کنار طب نوین برای خدمت رسانی به مردم را مورد تاکید قرار دادند اما هیچ اتفاقی بعد از دستور ویژه ایشان رخ نداد.

وی اضافه کرد: با وجود بودجه 85 هزار میلیارد تومانی سال 96 در بخش بهداشت و درمان، سوال اینجاست که چقدر از این بودجه صرف بهداشت و چقدر صرف هزینه درمان می شود؟ در بودجه مطرح شده حدود 70 هزار میلیارد تومان برای بیمارستان و 15 هزار میلیارد هم برای هزینه های جانبی در نظر گفته شده است و اینجا کافیست که تنها 5 یا 10 درصد از این بودجه را مجلس در اختیار بخش نهادینه شدن طب ایرانی و سنتی قرار دهد تا این اتفاق منجر به این شود تا در مرحله اول بتوانیم با خرید همین گیاهان با ارزش از کشاورزان، علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، پول هنگفتی را هم به زندگی و معیشت کشاورزان تزریق کنیم و در مرحله دوم به رشد صنعت فراوری کمک کنیم تا در گام اول گیاهان خشک را فرموله و تبدیل به بسته و پکیج کنیم. 

فهیمی در خصوص مرحله سوم و کمک به صنعت گیاهان دارویی گفت: دنیایی که ما را به عنوان خام فروش قبول دارد به خاطر اصالت دارویی محصول فراوری شده کشور ما را خریداری می کند و در صورتی که صنعت گیاهان دارویی مورد حمایت قرار بگیرند، بسیاری از کمپانی های داخلی و خارجی هم زیان می کنند و از طرفی گروههای که به عنوان دلال و در قالب کمپانی ها مواد خام می فروشند و داروی شیمایی وارد می کنند، متضرر می شوند . 

وی راهکار اصلی برای جلوگیری از کار سودجوها و دلال ها در این صنعت را در آگاهی به مردم، مجلس و دولت دانست و تصریح کرد: باید با انتشار اخبار به مردم آگاهی بیشتری بدهیم تا مختصات فکری و سواد سلامت مردم را بیشتر کنیم و با حمایت از کشاورزان در جهت فرآورده های گیاهی گامی محکم در جهت کمک به اقتصاد کشور برداریم هر چند که این مستلزم حمایت مجلسی ها و مسئولین است. 

وی برای رسیدن به این مرحله گفت: ما نیاز به یک استراتژیک صفر تا 100 داریم تا گیاهان دارویی و کلینیک های سنتی و بخش آموزش را راه اندازی کنیم مثل دانشگاه "همدرد" در هند که به ریاست رئیس دانشگاه ابن سینا این کشور دایر شد و توانست با جذب دانشجویان بومی این دانشگاه را برپا کند. با این تفاسیر می توان گفت که ما نیاز به یک دانشگاه جامع ایرانی داریم تا در بحث بیوتراپی علاوه بر راه اندازی گیاهان دارویی، گیاهان 9 اقلیم ایران را هم پرورش دهیم و به عنوان نماینده گیاهان دارویی در جهان شناخته شویم.

سود حاصل از فروش گیاهان دارویی، نفت را تبدیل به چندمین پتانسیل ملی می کند
فهیمی گفت: اگر مردم و دولت مردان ما به این آگاهی در خصوص سود حاصل از فروش علم در راستای توسعه گیاهان دارویی و کشت این گیاهان برسند، نفت تبدیل به چندمین پتانسیل ملی ما خواهد شد. باید مردم را سر سفره ای ببریم که به جای 45 هزار تومان یارانه، سر سفره ای ارتزاق کنند که طراح آن خداست. به شخصه به دنبال این هستم که از صفر تا 100 این طرح را دنبال کنم چرا که در عرصه  گیاهان داروی و طب سنتی ایران رقبای دارد که طب ایرانی را به نام خودشان زده اند. مثل حجامت که چینی ها چیزی از این طب نمیدانستند و امروز همین طب در دنیا به طب چین معروف شده است چراکه وزارت بهداشت به این طب مجوز نداد و در همین راستا چینی ها قالب لیوان آن را آماده کردند و امروز در آمریکا و کانادا حجامت به نام چینی ها رسمیت پیدا کرده است!

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا برداشت ها در خصوص اینکه تاثیرات طب شیمیایی زودتر از طب سنتی است، گفت: این تبلیغ صددرصد غلط است چرا که تمام بیماران که در طب شیمیایی هستند، درمانشان کلاسیک است و راهکار شیمیایی برای بیماری های آرتروز، میگرن و ام اس در این طب تجویز آن تا آخر عمر است در حالی که در طب ایرانی و سنتی به رسیدن نقطه تعادل تاکید دارد. پس طولانی بودن دوره درمان در طب سنتی تنها یک شعار غلط است.
طب سنتی زیر مجموعه بیمه شود

متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی در پاسخ به اینکه آیا هزینه داروهای گیاهی به نسبت داروهای شیمیایی بیشتر است یا خیر؟ گفت: خیر. آمپولی که هر هفته برای سرطان سینه تجویز می شود، 3 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می رسد.

 مشکل اینجاست که خائنینی که در بخش بیمه به صورت دانسته و یا ندانسته هیچ کدام از بیمه های طب سنتی را در کشور قبول نمی کنند در حالی که در طب غربی هزینه داروهای گیاهی در بیمه محاسبه می شود. بنابراین باید چیدمان ها را تغییر داد و اگر از 85 هزار میلیارد تومان بودجه بخش بهداشت تنها 10 درصد آن را به تولید سنتی و صنعتی اختصاص دهند این وضعیت تغییر می کند.

فهیمی در پاسخ به اینکه آیا داروهای طب سنتی 100 درصد جایگزین داروهای شیمایی شود یا خیر؟ گفت: ما نمی خواهیم داروهای شیمایی را حذف و داروی گیاهی را جایگزین آنها کنیم. بحث اصلی مکمل بودن این دو مهم است یعنی تکمیل کردن همدیگر به طور مثال در چین با یک میلیارد و 350 میلیون نفر جمعیت، تعداد جراحی های بخش قلب در این کشور با ایران یکسان است چون از ترکیبات سنتی و شیمیایی در کنار هم استفاده می شود.

وزارت بهداشت حجم تجارت گیاهان دارویی را باور ندارد!
وی با اشاره به مافیایی که به خاطر سود سرشار این صنعت مانع جایگزینی طب سنتی به جای شیمیایی می شوند اظهار داشت: باید به مافیا بگویم که می توانند یک سود بد را جایگزین یک سود خوب بکنند. تجارت باید پاک و هوشمندانه باشد. رسانه و دولت باید آگاه باشند چرا که مجموعه وزارت بهداشت دچار یک مسمومیت علمی است که این حجم تجارت را باور نمی کند. دولت باید به مراکز تخصصی اجازه دهد که قانون تاسیس مراکز طب سنتی تاسیس شود تا از یک مافیای مخالف طب سنتی فاصله بگیریم. 

قیمت سردرد یک مدیر مملکت را با یک دم نوش ساده کم کنیم!
فهیمی خاطر نشان ساخت: در واقع یک گروه کوته بین و کوته نظر بر طب سنتی حاکمیت می کنند و اگر این تغییر در این بخش ایجاد شود در بخش اقتصاد، فرهنگ و کیفیت زندگی هم تغییر رقم میدهد و حتی می توان قیمت سردرد یک مدیر مملکت را با یک دم نوش ساده کم کرد!
وی تاکید کرد: در چند حوزه دیگر به این مورد هم برخورد کردیم که گروهی به خاطر منافع اقتصادی با لابی وارد این صنعت می شوند پس تا زمانی هدف گیری نکنیم نقطه اتصال این پروسه ادامه دارد. 

فهیمی در ادامه افزود: نبود دانشکده طب سنتی یکی از عوامل جلوگیری از رشد طب سنتی است، حتی معاونت این دانشکده که نتوانست این نقش را به خوبی ایفا کند باعث نزول این طب شد. دفتر طب سنتی نه سیاست گذاری و نه اطلاع رسانی دارند و این طرح نیاز به اتاق فکر و حمایت مجلس دارد. مثل یک دانشگاه جامع که باید زیرنظر دولت و وزارت بهداشت باشد. به هر حال مشکل اصلی در بدنه اجرایی طب سنتی است.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم در سال جدید اتفاقات مثبتی رخ دهد و در آستانه بهار و کنار رفتن خشکی ها و سختی های خلقت همه برای مبارزه با خائنین این مملکت هم قسم شویم و مدافع پیشرفت اقتصادی در کشور شویم به اعتقاد من این نسخه اصلی خودسازی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: