bazarnews

کد خبر: ۳۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
فناوری مدرن به کمک باستان شناسان آمد تاموفق به کشف مسیری باستانی و مخفی در یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری مکزیک شدند.
بازار نیوز - کارشناسان باستان شناسی با استفاده از نوعی شیوه عکس برداری موفق به کشف گذرگاهی مخفی زیر هرم ۱۰۰۰ ساله متعلق به تمدن مایا درکشور مکزیک شده اند.

این شیوه جدید عکس برداری امکان شبیه سازی سه بعدی هرم و حتی سطح زیرین آن را به باستان شناسان داده است به این ترتیب آن‌ها قادربه شناسایی یک تونل زیر زمینی شده اند که برای قرن‌ها مخفی مانده و اطلاعی از آن دردست نبوده است.

این گذرگاه مخفی درمعبد کُوکُول کان (Kukulkan) در شهر چیچِن ایِتزا (Chichen Itza) مکزیک به غاری زیرزمینی سرشار از آب می‌رسد و به این ترتیب کاهنان تمدن باستانی مایا از آن برای رفت و آمد استفاده می‌کردند.

اقوام تمدن مایا آیین و سنت‌های ویژه‌ای داشتند و حتی قربانی انسانی برای ستاره خورشید انجام می‌دادند.

کارشناسان تیم پروژه آکیوفر (Aquifer) براساس یافته‌های جدید اعلام کرده اند که یک مسیر ارتباطی زیر زمینی بین هرم‌های مختلف این تمدن از طریق رودخانه وجود داشته است.

آن‌ها برای شناسایی مسیر زیر زمینی از دستگاهی با قابلیت ارسال سیگنال‌های الکترومغناطیسی به دیوار‌ها استفاده کرد اند که معماری کامل بنا، فضا‌های خالی و پِی آن را مشخص کرده است.

باوجود کشف این مسیر، دانشمندان هنوز راه فیزیکی دسترسی به آن را پیدا نکرده اند و امیدوارند درآینده با گمانه زنی بتوانند مسیر ورودی آن را پیدا کنند.

کارشناسان باستان شناسی اعتقاد دارند معبد کُوکُول کان، درحدود ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ سال پیش برروی یک غار زیر زمینی ساخته شده است.
تیم باستان شناس به مدت ۶ ماه در دخمه زیر زمینی معبد مشغول بررسی و انجام آزمایش برای شناسایی تونل بوده اند.

گفتنی است، تمدن مایا از جمله تمدن‌های قدرتمند دوران باستان درآمریکای شمالی، لاتین و حتی جنوبی است که به دلیل جنگ با سایراقوام، خشک سالی‌های پی درپی، سیل، قربانی‌های انسانی و آیین‌های سنتی مرسوم ضعیف و به تدریج نابود شده است.

بیشتراقوام مکزیک و اهالی کنونی آمریکای لاتین و جنوبی از نوادگان قوم مایا هستند.
نظرات کاربران