bazarnews

کد خبر: ۳۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
گفت وگو با وینفرید شفر این حسن را دارد که با زوایای فکری این مربی باتجربه بیشتر آشنا ‌شویم.
بازار نیوز -  گفت وگو با وینفرید شفر این حسن را دارد که با زوایای فکری این مربی باتجربه بیشتر آشنا ‌شویم. مرد آلمانی کوشید در پرسش و پاسخ گرمی که با ایران ورزشی داشت دورنمای بهتری برای باشگاه بزرگ استقلال تصویر کند. او بر کار بی‌وقفه و حمایت تماشاگران تاکید بسیاری دارد. شفر کلید موفقیت را تمرینات بی‌وقفه و کار و تلاش همه‌جانبه می‌داند. در لحن گفتار او هیچ نشانه‌ای از نا‌امیدی و یأس دیده نمی‌شود. شاید این بهترین پیام برای هواداران استقلال باشد که سرمربی تیم‌شان پس از سال‌ها ناکامی نوید دستیابی به یک جام را می‌دهد. شفر رسیدن به موفقیت‌ها را هرگز دور از دسترس نمی‌داند. شاید مرد آلمانی منجی استقلالی باشد که از آخرین جامی که در فوتبال ایران گرفت چهار فصل گذشته است.

استقلال سال‌ها است هیچ جامی به دست نیاورده و بعد از لیگ دوازدهم همواره در رسیدن به این مهم ناکام بوده.

از شما انتظار است با توجه به پیشینه و سابقه‌تان در فصل جاری یکی از جام‌ها را بگیرید. آیا این امکان با استقلال فعلی وجود دارد؟ اگر دارد دلایلش و اگر ندارد دلایل آن را هم بیان کنید.
می‌دانم که استقلال در2، 3سال گذشته جامی به دست نیاورده و از سطح توقع هواداران کاملا آگاهم و قطعا لیاقت هواداران خیلی بیشتر از اینها است و همه سعی و تلاش ما هم در همین راستا است که جامی به هواداران‌مان هدیه بدهیم. ما حتما شانس داریم که در فصل جاری یک جام بیاوریم.

داریم برای رسیدن به جام سخت تلاش می‌کنیم و برای استقلال امکانپذیر است که یک جام بگیرد. لازم است تاکید کنم عمده دلیل امیدواری ما همین هواداران هستند.

استقلال در چه پست‌هایی نیاز به بازیکن دارد و آیا احتمال جذب بازیکنان بزرگی برای خط حمله استقلال هست؟ اگر تمایل دارید درباره فهرست خروجی استقلال هم توضیحاتی ارائه دهید.

فعلا زود است درباره اینکه بازیکن جدیدی به خدمت بگیریم صحبت کنیم. باید 2، 3 بازی دیگر را پشت سر بگذاریم و بعد به جمع‌بندی برسیم و ببینیم در چه پست‌هایی نیاز به جذب بازیکن است.

باید با مسوولان باشگاه صحبت و نشستی در این باره برگزار کنیم. باید به این نتیجه برسیم که آیا می‌توانیم بازیکنی را در نیم فصل بگیریم یا نه. مصاحبه‌ای هم از آقای توفیقی دیدم که گفته‌اند در تدارک هستیم تا یک بازیکن بزرگ برای استقلال به خدمت بگیریم. اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است. ما قبلا راجع به این موضوع یک صحبت کلی انجام دادیم اما نیاز است در آینده دوباره درباره این موضوع با هم صحبت کنیم.

ماجرای مجتبی جباری با استقلال به کجا می‌انجامد؟ آیا شما به طور کل از ادامه همکاری با این بازیکن صرفنظر کرده‌اید یا همچنان راه برای بازگشت شماره 8 وجود دارد؟

هنوز این شانس را نداشته‌ام که با جباری رودررو حرف بزنم ولی می‌دانم جباری بازیکن بزرگی بوده و برای هواداران محبوب است و آنها دوستش دارند.

از یک طرف هواداران را داریم و از طرفی هم باشگاه را. فکر می‌کنم باید رودررو بنشینیم و گفت ‌‌و گو کنیم تا بهترین تصمیم برای باشگاه، هواداران و جباری رقم بخورد.

راه حل شما برای برون‌رفت استقلال از شرایط فنی نامطلوب هفته‌های آغازین لیگ هفدهم چیست؟ آیا بیشتر روی مسائل روحی -روانی متمرکز هستید یا روی تحولات فنی تاکید دارید؟

همزمان داریم روی مسائل روحی- روانی و تاکتیکی کار می‌کنیم. خیلی مهم است که بازیکنان وضعیت بدنی خوبی داشته باشند.

زمانی که بازیکنان آمادگی جسمانی مطلوبی داشته باشند می‌توانند اعتماد به نفس خوبی داشته باشند، نتیجه اینکه اتمسفر تیمی خیلی بهتر می‌شود. ما داریم روی مسائل تاکتیکی فردی و تیمی کار می‌کنیم؛ باید بگویم استقلال یک باشگاه بسیار بسیار بزرگ است و برای رسیدن به موفقیت لازم است همه ارکان تلاش کنند که همه دارند تلاش می‌کنند؛ از مدیرعامل باشگاه تا دیگر ارکان که در باشگاه حضور دارند در حال کارند.

ما یک عضو بسیار مهم و بزرگی داریم به نام هواداران که کمک بسیاری برای ما محسوب می‌شوند. آنها تیم ما را کامل می‌کنند.

ما داریم تلاش می‌کنیم استقلال روزهای بهتری داشته باشد. در این راه هواداران می‌توانند نقش بسیار پررنگی ایفا کنند.

همه ما باید با هم باشیم و تلاش کنیم. باید دست به دست هم بدهیم تا شرایط استقلال را بهترکنیم.

دلیل حضور فرزند شما در کادر فنی استقلال چیست؟ این تصمیم سوال‌هایی را ایجاد کرده است. بخصوص اینکه فرزند شما صحبت‌هایی هم درباره دلیل اضافه نشدن فرهاد مجیدی به کادر فنی کرده بود.

فرزندم هم برای من کار آنالیز را انجام می‌دهد و هم یکسری کارهای تحقیق و بررسی است که مسوولیتش را به عهده او سپرده‌ام. هدفم این است که با این کمک‌ها شرایط باشگاه را ایده‌آل‌تر کنم.

بخشی از کارهایی که با تیم‌های پایه داریم نیز از طریق فرزندم انجام می‌شود. او می‌تواند در این راه به باشگاه کمک کند. خیلی سال است که دارم با پسرم ساشا کار می‌کنم.

در تیم‌های مختلفی با هم بودیم. تاکید می‌کنم که او کمک بسیاری برای من محسوب می‌شود. ما هارمونی و هماهنگی بسیاری با هم داریم. همدیگر را خوب می‌شناسیم. می‌خواهیم هماهنگی باشگاه را در زمینه‌های مختلف بالا ببریم. او تجربیات خوبی دارد.

در تصاویری که از تمرین‌های استقلال می‌بینیم شما جنب و جوش و تحرک بسیاری دارید. بی‌تعارف بگوییم مثل جوان‌ها پرانرژی هستید. حتی کارهای تمرینی را هم برای بازیکنان آموزش می‌دهید. این همه انرژی و سرزندگی حاصل چیست؟

می‌توانم جواب سوال شما را در یک جمله بدهم؛ من عاشق کارم هستم. برای همین من را پرانرژی می‌بینید.

میان بازیکنان استقلال کدام یک بیش از همه ذهن شما را مشغول کرده است و کدام یک از بازیکنان فعلی ایران می‌توانند همین حالا به تیم‌های بوندس لیگا بروند؟

در ایران بازیکنان بااستعداد زیادی داریم. اگر روی آنها خوب کار شود قطعا می‌توانند به بوندس لیگا بروند.

در همین استقلال امید ابراهیمی می‌تواند در بوندس لیگا بازی کند. امید نورافکن هم اگر قدری بیشتر روی خودش کار کند قطعا این توانایی را دارد که در بوندس لیگا بازی کند. مجید حسینی هم شرایط خوبی دارد که با کار و تلاش بیشتر می‌تواند به بوندس لیگا برسد. البته باید به روزبه چشمی هم اشاره کنم. او هم ظرفیت‌های بالایی دارد.

الکساندر نوری، سرمربی تیم وردربرمن یک ایرانی است که اخیرا از سمتش برکنار شد.

به اعتقاد شما چه دلایلی باعث شد نوری نتواند در بوندس‌لیگا به مربیگری ادامه دهد؟

‌فکر می‌کنم دلیلی که باعث شد الکساندر نوری موفق نشود این بود که نتوانست بازیکنان دلخواهش را به خدمت بگیرد، ضمن اینکه یکی از بهترین مهاجمانش هم مصدوم شد و بازیکن جانشین خوبی برایش نداشتند.

در این مدت که در ایران حضور داشته‌اید آیا از شرایط زندگی خود راضی بودید؟ تهران چطور شهری است؟

خیلی خوشحالم که در تهران هستم. اگر مشغله کاری به من اجازه بدهد و وقت باشد دوست دارم بیشتر تهران را بگردم.

دوست دارم جاهای بیشتری را هم در ایران ببینم. فقط بعضی وقت‌ها ترافیک در شهر تهران زیاد است ولی به طور کلی خوشحالم که در تهران زندگی می‌کنم.

امکانات فوتبال ایران برای جوان‌های بااستعداد کافی است یا باید زیرساخت‌های این ورزش در ایران تقویت شود.

شما در آلمان چه می‌کنید که همواره بازیکنان شاخصی در سطح اول فوتبال جهان دارید؟ آیا ایران هم ظرفیت رسیدن به سطح فوتبال آلمان را با اجرای یک برنامه بلند‌مدت دارد؟ به طورکلی بزرگترین مشکل فوتبال ایران چیست؟

شاید بزرگترین مشکل فوتبال ایران در نداشتن زمین تمرین باشد. بخصوص برای تیم‌های پایه باید این امکانات فراهم شود. نمی‌دانم اما شنیده‌ام چند باشگاه آکادمی‌های بسیار خوبی دارند و کار می‌کنند و بازیکن‌سازی دارند. اما چند باشگاه هستند که اصلا آکادمی‌های خوبی ندارند. خیلی مهم است اگر همه باشگاه‌ها برای موفقیت تیم‌های پایه با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

اگر همه باشگاه‌ها در یک مسیر مشترک حرکت کنند قطعا برای فوتبال ایران رهاورد بهتری دارد. این هماهنگی ایجاد شود بازیکنان بسیاری پرورش می‌یابند و شما به مرور زمان می‌بینید که پیشرفت محسوسی در فوتبال کرده‌اید.
ایران ورزشی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: