bazarnews

کد خبر: ۵۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
وبگاه خبری المیادین درباره احتمال نقشه تازه ترکیه با همکاری آمریکا برای سوء استفاده از آتش‌بس در ادلب هشدار داد.

وبگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان «ادلب میان مسکو و واشنگتن و کلید آن در دست اردوغان است»، درباره توطئه‌های مشترک ترکیه و آمریکا برای طولانی تر شدن بحران سوریه در سایه مجبور شدن ارتش سوریه به پذیرش آتش بس در ادلب هشدار داد.

«حسنی محلی»، پژوهشگر روابط بین الملل و کارشناس مسائل ترکیه در مقدمه این یادداشت با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور ترکیه با همتای روسیه‌ا‌ی خود در مسکو آورده است: کمتر کسی انتظار داشت که پوتین و اردوغان پس از بحران خان شیخون و محاصره پست دیدبانی ترکیه در «مورک» به عشق سنتی خود بازگردند.

وی افزود: اردوغان در نقشه معروف خود برای محافظت از ده‌ها هزار نفر از گروه‌های مسلح مختلف در ادلب و پیرامون آن توانست نظر پوتین و حتی حمایت او از خودش را جلب کند. تازه اگر همین تعداد از گروه‌های مسلح وفادار به ترکیه را از جرابلس تا عفرین نادیده بگیریم.

المیادین نوشت: خبرگزاری‌ها هم صحنه‌هایی از بازدید چند روز پیش اردوغان از نمایشگاه هوایی روسیه و گفت‌وگوهای او با ولادیمیر پوتین همتای روسی وی منتشر کردند که در آن به نظر می‌رسید رئیس جمهور روسیه از گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود احساس خوب و راحتی دارد.

این وبگاه خبری ادامه داد: داده‌ها از تلاش‌های اردوغان برای خرید هواپیماهای سوخو 57 ، بالگردها  و هواپیماهای خصوصی حکایت می‌کند. علاوه بر همکاری ترکیه و روسیه در فناوری فضایی و همکاری برای افزایش حجم مبادلات تجاری از 25 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار  که مباحث مهمی برای مسکو محسوب می شود که موفق شده است برای آمریکا در روابطش  با مهمترین متحد خود یعنی ترکیه مشکلاتی ایجاد کند.

المیادین به نقل از برخی محافل نوشت: زمینه‌های جدید همکاری بر مبنای رشوه‌ای است که اردوغان به پوتین داده است تا در جنگ «عقیدتی و شخصی» خود با رئیس جمهور اسد «بی طرف» بماند  که به نظر می‌رسد تنها با شکست یک طرف پایان می‌یابد.

این وبگاه خبری افزود: در همین راستا پوتین با ایجاد پست‌های بازرسی جدید ترکیه در پیرامون ادلب به منظور امتناع یا به تعویق افتادن سقوط معره النعمان،  سراقب و جسر الشغور موافقت کرده است تا اینکه جبهه النصره وفاداری خود را به آنکارا اعلام کند و ادلب در معرض مداخلات روسیه و آمریکا باقی بماند. اردوغان هم از این وضعیت برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرده است و تظاهرات علیه ترکیه در باب الهوی هم نمایشی بود که برای جلب نگاه دنیا به آنچه فاجعه انسانی در سوریه خوانده شده بود ترتیب داده شد.

نویسنده استقبال اردوغان از دیوید ساترفیلد، سفیر جدید آمریکا در آنکارا به محض بازگشتش از مسکو را نشانه مهمی از پایبندی آنکارا به همپیمانی خود با واشنگتن به رغم اقدامات ضد ترکیه‌ای آمریکا خواند و افزود: علاوه بر این اردوغان هم با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی گرفت و دو طرف درباره افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف یکصد میلیارد دلار و همچنین همکاری مشترک برای مقابله با حملات نظام سوریه علیه ادلب گفت‌وگو کردند.

المیادین افزود: بی تردید دو طرف به جزئیات همکاری ترکیه و آمریکا در شرق فرات پرداختند که قبلا هم اردوغان آن را برای پوتین در سفر به مسکو تشریح کرده بود تا (به تعبیر خودشان) بر ضرورت حفظ وحدت سیاسی و جغرافیایی سوریه تاکید کنند.

به عقیده نویسنده تا زمانی که ایجاد منطقه امن ملازم به رسمیت شناخته شدن اشغالگری آمریکا در شرق فرات توسط ترکیه باشد این لحن دوستانه کلام میان اردوغان و ترامپ باقی می‌ماند. کما اینکه ترکیه ائتلاف واشنگتن با یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه را هم می‌پذیرد زیرا هر دو کشور آمریکا و ترکیه با همکاری یکدیگر برای تجزیه سوریه طبق نقشه‌های آمریکا همکاری می‌کنند، نقشه‌هایی که مورد حمایت انگلیس، فرانسه و اسرائیل قرار دارد و همزمان آمریکا واسرائیل تلاش می‌کنند از گسترش تسلط نیروهای الحشد الشعبی بر غرب فرات در مرز با شمال سوریه جلوگیری کنند.

نویسنده تصریح کرد: همه می‌دانند که حضور نظامی ترکیه برای سومین سال در غرب فرات با هر بار به تعویق افتادن راه حل در ادلب در تثبیت توطئه‌ها برای تجزیه سوریه نقش دارد. ادامه بهانه‌های ترکیه برای تحکیم حضور خود در شمال سوریه منجر به عدم موفقیت کار کمیسیون قانون اساسی این کشور خواهد شد  که تا زمانی که بیشتر نمایندگان اپوزیسیون در این کمیسیون از طرفداران اردوغان باشند که در این مورد آمریکا هم حامی اوست،  ده‌ها مانع در برابر کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

المیادین اردوغان را یک رقیب واقعی برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواند و گفت نظام سوریه در وضعیت پیچیده‌ای  اگر نگوییم دشوار  قرار خواهد گرفت ، زیرا محاسبات منافع روسیه در رابطه با آنکارا همچنان مطرح است.

به نوشته المیادین، ترکیه 60 درصد از مصرف گاز خود را از روسیه وارد می‌کند ، موشک‌های اس-400 از روسیه خریداری می‌کند  و شرکت های ترکی 30 میلیارد دلار پروژه ساخت و ساز در روسیه را انجام می‌دهند. روسیه حدود 20 نوع محصول کشاورزی از ترکیه وارد می‌کند و از حدود 40 میلیون گردشگری که سالانه به ترکیه می‌روند د حدود 6 میلیون نفر آنها گردشگران روسی هستند که رتبه اول را از حیث آمار به خود اختصاص داده اند  .

نویسنده با بیان اینکه کلید ادلب بار دیگر به لطف پوتین به دست اردوغان افتاده است، گفت:  رئیس جمهور روسیه هم  پس از هر کدام از مانورهای خود در سوریه به دستاوردهای بیشتری رسیده است.

به عقیده نویسنده اردوغان هر بار با تاکتیک‌های جدیدی که به نفع محاسبات ترکیه و روسیه است پاسخ پوتین را می‌دهد و اگر ظرفیت مانور دهی سوریه ضعیف باشد اردوغان مثل همیشه از این قضیه تا آخر سوء استفاده می‌کند و نشست سه جانبه سران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران که قرار است دو هفته دیگر برگزار شود درباره ادلب به نتیجه‌ای جز مسائل دلخواه ترکیه و روسیه نخواهد رسید اما امیدواریم که پوتین خلاف پیش بینی‌ها باشد اگرچه حرف آخر را دمشق خواهد زد.

برچسب ها: ادلب ، سواستفاده ، آتش بس
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: