bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی، انضباط مالی دولت را به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌های شفافیت صورت مالی شرکت‌های دولتی توصیف کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز؛ «حمید بهزادی» کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اهمیت شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی اظهار کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از بودجه کل کشور یعنی رقمی بالغ بر ۶۰ درصد آن مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است، اما با این حال این مسئله در مجلس شورای اسلامی به خوبی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

انضباط مالی، دستاورد شفافیت صورت مالی شرکت‌های دولتی
این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی با اشاره به لوایح و مصوبات قانونی مرتبط با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی منوط به اصلاح روند معیوب زیان‌دهی این شرکت با استفاده از مدیریتی معقول و مبتنی بر عملکرد بهینه و سودآوری است.


وی با اشاره به تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ و الزام شرکت‌های دولتی درانتشار صورت‌های مالی خود در این سال، اظهار کرد: در فاز نخست اجرای این مصوبه، صورت‌های مالی حسابرسی شده ۳۹۶ شرکت دولتی در سال ۱۴۰۰ بر روی سامانه کدال قرار گرفت.


بهزادی افزود: در ادامه این روند و در اواسط دی ماه سال ۱۴۰۱ هم در فاز دوم هم صورت مالی حسابرسی شده ۲۰۷ شرکت دولتی دیگر در سال ۱۴۰۱ بر روی سامانه کدال قرار گرفت و مجموع تعداد این شرکت‌ها به ۶۰۳ شرکت رسید.


این کارشناس در ادامه گفت: از جمله مهم‌ترین مزیت‌های انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، می‌توان به مواردی نظیر شفافیت عملکرد مدیران دولتی، بهینه سازی و کارآمدسازی رفتار شرکت‌ها نسبت به صورت مالی خود و در نتیجه انضباط مالی در این بخش اشاره کرد.


وی ادامه داد: همچنین یکی از مزایای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در زمینه افزایش سودآوری این شرکت‌ها است؛ شفافیت عملکرد این شرکت‌ها و قرار گرفتن صورت‌های مالی آن‌ها در اختیار پژوهشگران این شرایط را فراهم خواهد کرد که نسبت به اقدامات صورت گرفته توسط مدیران دولتی انتقاداتی مطرح و عملکرد سالانه آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


این تحلیلگر اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: همین امر در بلندمدت مسیر اصلاح و کارآمدسازی و سودسازی بیشتر شرکت‌ها را فراهم کرده و سپس به انضباط مالی و اصلاح ساختاری بودجه از محل افزایش درآمد‌های پایدار دولت هم کمک شایانی خواهد کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: