bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اقدامی که باید در راستای توسعه گازسوز شدن خودرو‌ها انجام شود تا جلوی ناترازی بنزین گرفته شود، پرداخت.

به گزارش بازارنیوز به نقل از مهر؛ جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره ایده تخصیص بنزین به هر کد ملی به جای تخصیص یارانه بنزین به خودروها گفت: ایده تخصیص یارانه بنزین به هر کد ملی به جای خودرو مذکور در صورت اجرا شدن در شرایط فعلی با ایجاد یک ساختار جدید، ایجاد مشکل خواهد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این طرح به نفع خانواده‌های دارای فرزند زیاد به ویژه خانواده‌های ساکن شهرهای کوچک و روستایی است، ولی برای افراد ساکن شهرهای بزرگ که سیستم‌های حمل و نقل عمومی توسعه نیافته‌اند و ناچارند از وسیله نقلیه خصوصی استفاده کنند، مفید نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از این رو در شرایط کنونی شاید منطقی‌ترین کار این باشد که دولت سقف حمایت از خانواده‌ها را در حوزه تخصیص یارانه بنزین مشخص کند و این یارانه را به صورت نامحدود به افراد اعطا نکند. اما در مجموع اجرای این طرح به این صورت که صرفاً حمایت یارانه‌ای از خودروها به حمایت یارانه‌ای از افراد تبدیل شود، مفید خواهد بود.

قادری در ادامه درباره راه‌های رفع ناترازی بنزین در کشور گفت: برای حل این مشکل در خصوص مبارزه با قاچاق بنزین در آخرین جلسه شورای اقتصاد مصوب شد که وزارت نفت مجوز احداث ۵۰۰ جایگاه CNG را صادر و خود این وزارتخانه در مناطق مرزی و مناطقی که قاچاق بنزین انجام می‌شود، اقدام به احداث این جایگاه‌ها و نظارت بر توزیع آن نماید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با جایگزینی این سوخت به جای بنزین، زمینه و امکان قاچاق آن را در این مناطق از بین برده می‌شود. به عبارت دیگر وزارت نفت باید سبد سوخت را به سبدی تبدیل کند که قابلیت قاچاق را نداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: در زمینه‌ی کاهش ناترازی بنزین هم اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها و همچنین انجام اقدامات مؤثر دیگر به حل مشکلات موجود کمک زیادی خواهد نمود.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد: با این شیوه می‌توان به میزان زیادی از مصرف بنزین در کشور کاست و از واردات بنزین به کشور جلوگیری کرد. از سوی دیگر باید توسعه پالایشگاه‌ها هم در دستور کار قرار بگیرند و مدیریتی بر مصرف بنزین ایجاد شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: