bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی را به عنوان بستری برای توسعه خدمات فنی و مهندسی این حوزه به سایر کشور‌های دنیا توصیف کرد.

بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بستری برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رحمان سعادت» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مزیت‌های بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت سیزدهم توسط سرمایه گذاری و توانمندی داخلی انجام شد، اظهار کرد: بهره برداری از این فاز چند دستاورد دارد. اولین موضوع دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیاست که به واسطه آن می‌توان رشد اقتصادی و مداومی را برای اقتصادی ایران رقم زد.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: اگر شرکت‌های خارجی به بهره برداری از فاز مورد بحث می‌پرداختند، تنها نتیجه آن برای ایران این بود که از این فاز فقط برای استخراج گاز از آن استفاده می‌کرد، اما در شرایط تحریمی، شرکت‌های ایرانی با دست‌یابی به تکنولوژی‌های نوین این بخش گام بزرگی را در حوزه گازی کشور برداشتند.


وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که سیاست خارجی کشور ما همواره پرنوسان بوده و معلوم نیست که کشور‌های خارجی چند سال دیگر با ما همکاری تعامل داشته باشند، دستیابی به چنین تکنولوژی توسط متخصصان ایرانی، منجر به بیمه شدن اقتصاد کشور در مقابل تحریم‌های این حوزه می‌شود.


سعادت تصریح کرد: ویژگی بعدی بهره‌برداری از این فاز آن است که علاوه به دست آوردن تکنولوژی و دانش، شرایطی ایجاد شده که ایران بتواند از محل این دانش و فناوری به سمت به صادرات خدمات فنی و مهندسی حرکت کند. علم و دانش مهندسان ایرانی بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را برای ما به ارمغان آورد؛ لذا با تکیه بر همین امر ایران می‌تواند در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی مربوط به این حوزه نقش پررنگی را در دنیا ایفا کند.


این کارشناس اقتصادی معتقد است که صدور خدمات فنی و مهندسی منافع اقتصادی زیادی برای کشور دارد. زیرا با تحقق این امر از یک طرف، روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های خواهان این تکنولوژی تقویت می‌شود و از طرفی دیگر درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات این خدمات افزایش می‌یابد.


وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر متخصصان ایرانی به سطحی از تکنولوژی دست یافته‌اند که می‌توانند یکی از پیچیده‌ترین لایه‌های گازی در جهان را به بهره برداری برسانند؛ بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به همین توانمندی‌ها محقق شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: