bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس حوزه انرژی ضمن مثبت خواندن آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم، بر ضرورت تمرکز بر توسعه تجارت گازی با گاز استخراجی از این میدان تاکید کرد.

لزوم تمرکز بر توسعه تجارت گازی با گاز استخراجی از فاز ۱۱ پارس جنوبی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سرانجام پس از گذشت از ۲۲ سال، طلسم فاز ۱۱ پارس جنوبی شکسته شد و آنطور که «محسن خجسته مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده و طی روز‌های اخیر و از طریق خطوط لوله دریایی گاز این فاز به پالایشگاه در خشکی ارسال شده است.


«زهرا فلاحی» کارشناس انرژی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آغاز به کار فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم اظهار کرد: توسعه برخی از فاز‌های پارس جنوبی سال‌های متمادی متوقف مانده بود، اما سرانجام بعد از گذشت سال‌ها، فاز ۱۱ پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری رسید.


این کارشناس انرژی افزود: ایران از دهه ۱۹۸۰ گاز خود را از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌کند که تولید آن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته، اما بااین‌حال، به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری و فناوری، کشور در افزایش تولید از میدان با چالش‌هایی مواجه بوده است.


وی با اشاره به حضور مقطعی شرکت توتال فرانسه برای توسعه این فاز و در نهایت انصراف آن از ادامه این پروژه به دلیل تحریم‌ها گفت: دولت دوازدهم دولت امیدوار بود که شرکت فرانسوی توتال بتواند این پروژه را به اتمام برساند؛ اما بعد از مدتی شرکت توتال فرانسه و سپس شرکت سی ان پی سی چین هم دست از کار کشیدند و این امر سبب عقب‌ماندگی دوباره این طرح شد.


فلاحی با بیان اینکه تکمیل تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از دستاورد‌های کلیدی شرکت ایرانی در این زمینه است، عنوان کرد: البته یکی از الزامات ادامه فعالیت و فرایند این پروژه استفاده از فنّاوری به‌روز و سرمایه‌گذاری است که تحقق آن تقویت روابط بین‌الملل را می‌طلبد.


وی با تاکید بر اینکه تکمیل و توسعه گاز از فاز ۱۱ به نفع کشور است، گفت: ورود فاز ۱۱ به جریان تولید گاز کمک بزرگی به برداشت گاز از آخرین فاز باقی مانده از پارس جنوبی محسوب می‌شود.


این پژوهشگر حوزه انرژی ضمن تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در این صنعت، خاطرنشان کرد: نبود سرمایه‌گذار در این حوزه در سال‌های اخیر باعث شده که نتوانیم آن طور شایسته است به توسعه بپردازیم. این اقدام دولت سیزدهم قابل‌تقدیر بوده و لازم است برای توسعه هر چه بهتر این فاز اقدامات اصلی را به سرانجام برسانیم و لازمه این کار استفاده فنّاوری به‌روز است.


وی افزود: در طول سال‌های اخیر مسئله ناترازی گاز تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات نگران‌کننده کشور در حوزه انرژی شده است. تاکنون برخی سیاست‌ها مانند گازرسانی به کل کشور نتوانسته این مشکل را به طور کامل حل کند. مضاف بر آن، اکنون این روش در دنیا منسوخ شده و اکثر کشور‌های جهان به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیررفته‌اند.


این کارشناس مطرح کشوری ضمن اشاره به رشد بی‌سابقه مصرف در حوزه انرژی گفت: سیاست‌ها و نقشه راه اشتباه در این امر دخیل بوده ضمن اینکه فرهنگ‌سازی مناسبی هم در خصوص استفاده بهینه گاز شکل نگرفته است.


فلاحی با بیان اینکه متأسفانه ناترازی و استفاده بیش از اندازه در مصرف گاز باعث شده که ایران به‌عنوان دومین کشور ثروتمند گاز در دنیا سهمی از بازار بین‌الملل نداشته باشد، عنوان کرد: علی‌رغم پتاسیم و ذخایر گازی ایران، سهم کشورمان در بازار بین‌الملل کمتر از دو درصد پیش‌بینی‌شده است؛ بنابراین باید کلیه تمرکز بر گاز استخراجی از فاز ۱۱ جهت هدایت به سمت توسعه تجارت گاز ایران باشد که در همین شرایط علاوه بر نزدیک شدن به اجرای قرارداد گازی با پاکستان، ترکیه و عراق هم خواهان دو برابر شدن ظرفیت گاز ارسالی به این کشور‌ها هستند.


این کارشناس انرژی تصریح کرد: حال با توجه به آنچه گفته شد، تکمیل تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از دستاورد‌های کلیدی در این زمینه است. سکوی مورد استفاده برای تولید گاز از این میدان از فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی در قسمت شرقی میدان مشترک گازی با قطر که دچار افت فشار شده بود، جدا شده است و با طی‌کردن بیش از ۵۵۰ کیلومتر بر روی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی نصب شده است.


وی در پایان گفت: اجرای این پروژه مهم این یک ابتکار بی‌سابقه در منطقه غرب آسیا بود که به تلاش‌های موفقیت‌آمیز ایران به برداشت گاز از این فاز مرزی بدون کمک هیچ پیمانکار خارجی انجامیده است.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: