bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
اسرائیل در سال جاری میلادی به دلیل شرایط ملتهب داخلی، اقتصاد بیماری را تجربه می‌کرد که ضربه کاری حماس، مشکلات آن‌ها را چندبرابر می‌کند.

گروه بین الملل بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ تنش‌های سیاسی و نارضایتی‌هایی که در سال 2023، از دولت بی.بی (بنیامین نتانیاهو) خود را به صورت تجمع‌های عظیمی خیابانی در سرزمین اشغالی نشان داد، علاوه بر اثرات سیاسی، تنش‌های اقتصادی زیادی را برای صهیونیست‌ها ایجاد کرد.

حماس آخرین ضربه را محکم‌تر زد/ انفجار بمب در اقتصاد اسرائیل

ماندن یا نماندن نتانیاهو در راس کابینه و احتمال تغییر جریان دولت رژیم صهیونیستی، ضربه بزرگی به جذب سرمایه‌گذار خارجی در اراضی اشغالی زد؛ به طوریکه، در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳، جذب سرمایه خارجی تا حدود ۶۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی، کاهش پیدا کرد.

بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خارجی به صهیونستی‌ها 

وزارت دارایی اسرائیل با اعلام این خبر در سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری، سرمایه جذب شده برای آنها، حدودا ۲.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۶۰ درصد کاهش داشته است. این وزارتخانه، اخراج‌های فنی، تغییرات قوانین قضایی توسط نتانیاهو و مسائل دیگر را عامل چنین افتی دانست.

همچنین در این گزارش بر اساس اطلاعات مرکز آمار اسرائیل آمده که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این سرزمین، در مدت زمان ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، کاهش ۳۴ درصدی داشته است.

افت 80 درصدی معاملات بازار سهام اسرائیل

فاجعه برای نتانیاهو و دولتش در بخش بازار سهام تل‌آویو است. Times of Israel  در گزارشی نوشته که میانگین حجم معاملات خروج (یا ادغام، خرید یا عرضه اولیه سهام) این کشور در سه ماهه اول ۲۰۲۳ از حدود ۳۰۷ میلیون در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ با ۸۰ درصد کاهش به ۵۶ میلیون دلار رسید.

با توجه به برخی آمار‌هایی که اشاره شد، حمله حماس به اراضی اشغالی و شروع جنگ تمام عیار با صهیونیست‌ها، ضربه کاری و محکمی بر پیکر بیجان اقتصاد اسرائیل بود.

 

کاهش شدید ارزش پول دولت اسرائیل پس از حمله حماس

در همان ابتدای حملات حماس به اسرائیل، ارزش پول صهیونیست‌ها با افت بی‌سابقه‌ای مواجه شد. ارزش شکل (واحد پول اسرائیل) در برابر دلار به ۳.۹۵ شکل به ازای هر دلار رسید که در ۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.  به همین منظور دولت تصمیم گرفت که ۳۰ میلیارد دلار ارز وارد بازار کند تا مانع از سقوط ارزش شکل شود.

توقف فعالیت و خروج فوری سرمایه‌گذاران تا اطلاع ثانوی از اسرائیل

حمله حماس، موجب توقف جریان سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل هم شد. در خبر‌ها آمد، فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تا اطلاع ثانوی و مشخص شدن نتیجه جنگ با فسلطینی‌ها، متوقف شود که این توقف، صد‌ها میلیارد دلار برای اسرائیل ضرر ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر با توجه به عیان شدن توان نظامی گروه حماس که جزو گروه‌های سطح پایین‌تر جریان مقاومت است (یقینا توان نظامی حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از حماس است)، و تهدید‌ها برای نابودی رژیم صهیونیستی و بازپس‌گیری مناطق اشغالی توسط گروه‌های مقاومت، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این مناطق به شدت کاهش خواهد یافت که اسرائیل را با  چالش بسیار بزرگ در تامین مالی دولت مواجه خواهد کرد.

پایان روزهای خوش گردشگری در اسرائیل با حمله حماس

یکی دیگر از بخش‌های اقتصاد اسرائیل که ضربه سنگینی خورده و خواهد خورد، جذب گردشگر است. دولت اسرائیل برای توسعه صنعت توریسم خود، برای سال ۲۰۲۳، حدود ۳۴۰ میلیون شکل (NIS) بودجه در نظر گرفت تا به مشکلات جاده‌ای، زیباسازی شهر‌ها و... رسیدگی کند.

طبق ادعای وزارت گردشگری اسرائیل، فقط ۱۹ درصد گردشگران برای مقاصد مذهبی و زیارتی وارد این کشور شده و مابقی برای تفریح به سرزمین‌های اشغالی می‌آیند.

بر اساس اطلاعاتی که سایت statista منتشر کرده، سال ۲۰۲۲ اسرائیل حدودا ۲.۶ میلیون نفر بازدیدکننده داشته که نسبت به سال‌های قبلی، رشد کرده بود، اما اکنون با توجه به التهابات جنگ و درخواست کشور‌هایی که سفارتخانه در این مناطق دارند برای خروج شهروندانشان از اراضی اشغالی، اسرائیل در مجموع سال ۲۰۲۳ دچار کاهش شدید گردشگر خواهد بود که تراز درآمدی را برای این کشور به شدت کاهش خواهد داد.

دیگر اسرائیل برای تجارت امن نیست

از دیگر بلایایی که جنگ ۷ اکتبر (۱۵ مهر) بر سر اسرائیل می‌آورد، شرایط تجارت یا همان Terms of Trade است. هرگز شرایط تجارت به پیش از ۷ اکتبر باز نمی‌گردد و امتیازی که برای اسرائیل محاسبه می‌شد، به شدت دچار تنش خواهد شد؛ زیرا امنیت تجارت با رژیم صهیونیستی برای همه کشور‌های دنیا مخدوش شده است.


در پایان باید یادآور شد، این ضرباتی که حمله حماس به اسرائیل زد، مربوط به بخش درآمد‌های این رژیم است و هزینه‌های ده‌ها میلیارد دلاری برای بخش نظامی صهیونیست‌ها، ماجرایی دیگر دارد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Hashmi
|
United States of America
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
اهمیت باز کردن جبهه ها علیه اسرائیلو از همه جا حمله موشکي انجام بده
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: