bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
تحقیقات بازارنیوز نشان می‌دهد فساد زمین خواری به بزرگی ۵۰ هزار میلیارد تومان در جنوب استان تهران رخ داده که اکنون توسط مراجع قضایی در حال پیگیری است.

گروه اتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجموعه دام‌گستر بزرگ‌ترین مجتمع دامپروری در کشور است که در دهه هفتاد توسط دولت برای ساماندهی دامداری‌های موجود در استان تهران شکل‌گرفته و قرار بوده تا تبدیل به یک مجتمع نمونه تولید شیر و گوشت شود؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم نظارت درست نهاد‌های دولتی، درگیر تخلفات متعدد مانند زمین‌خواری شده است.
فساد در سایه حمایت از تولید؟ /پرونده ۵۰ هزار میلیاردتومانی زمین‌خواری در استان تهران
به گزارش بازارنیوز، اخیراً رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران استان تهران با انتقاد از شرایط وخیم مجتمع دامپروری «دام‌گستر» فشافویه، گفته است که این مجتمع تولیدی به علت دخالت نابجای مسئولان آسیب‌دیده و این مسئله می‌تواند موجب بروز کاهش تولید شیر در کشور شود.

ماجرا از این‌ قرار است که بنا بر ادعای برخی افراد، مجتمع دامپروری «دام‎گستر» فشافویه در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده و بدون هیچ دلیل مشخصی متهم به فاسد و زمین‌خواری شده است؛ به‌طوری‌که پروانه بهره‌برداری از سوی بعضی مقامات به‌صورت «غیرقانونی» ابطال شده و حتی برخی واحد‌های ایجاد شده قلع‌وقمع و مورد تخریب قرار گرفته است.

ماجرا ازاین‌قرار است که در اواخر سال ۱۳۶۸، شهروندان نسبت به بوی بد گاوداری‌ها اعتراض گسترده‌ای در تهران به راه می‌اندازند؛ به همین دلیل، طرحی برای ساماندهی دامداری‌های مزاحم از پایتخت مطرح می‌شود. براین‌اساس با موافقت هیئت وزیران موضوع انتقال تمامی دامداری‌ها از شهر تهران در تاریخ ۹ تیرماه ۱۳۶۹ به شماره ۹۴۲/۱۱۹/ت (بند ۵) به وزارت کشاورزی واگذار شد تا آن را اجرایی کند.

در دی‌ماه ۱۳۷۰ سازمان دامپروری کشور در نامه‌ای به شماره ۴۱۱/ ۲۵۴۱۰ به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که وزیر کشاورزی این مأموریت را به آن‌ها داده و سازمان دامپروری هم در حال آمارگیری از گاوداری‌ها، اختصاص ۱۸۰۰ هکتار زمین در فشافویه، حفر چاه و تکمیل سد خاکی فشافویه برای تأمین آب دامداری‌ها و علوفه موردنیاز است.

در سال ۱۳۷۱ و در جریان انتقال دامداری‌ها باتوجه‌به اهمیت تأمین زمین موردنیاز، اداره منابع طبیعی استان تهران ۱۰۵۷ هکتار زمین برای اجرای طرح اختصاص می‌دهد و برای افزایش وسعت زمین جهت استقرار تمام دامداری‌ها اراضی هم‌جوار که متعلق به دو شرکت دولتی «جهاد نصر» و «جهاد استقلال» بود هم به این طرح افزوده می‌شود که سهم این دو شرکت بیش از ۸۵۰ هکتار بود که در مجموع حدود ۲۰۰۰ هکتار می‌شود.

اما برخی از مدیران شرکت دام‌گستر که می‌بایست از ۲۰۰۰ هکتار زمین اهدایی دولت (با کاربری مشخص)، حدود ۱۸۰۰ هکتار را کشاورزی و مابقی را صرفاً برای ۲۲۶ واحد دامداری اختصاص می‌دادند؛  با انجام یک تخلف آشکار، این اراضی را به نفع خود تصاحب کرده و با شیوه‌های مختلف نسبت به اخذ پروانه‌های تأسیس غیرقانونی اقدام کردند.

حتی در سال‌های اخیر در همین حین اقدامات غیرقانونی در زمینه ساخت‌وساز و تغییر کاربری انجام شده است. در ادامه جزئیات برخی از ادعا‌های مطرح شده را بررسی می‌کنیم.

بررسی خبرنگار بازارنیوز نشان می‌دهد؛ واحد‌های تخریب شده نه‌تن‌ها فاقد مجوز قانونی بوده؛ بلکه به‌طورکلی برای ایجاد واحد‌های دامداری ساخته نشده است. به همین دلیل برخی از واحد‌ها بر اساس رأی رسمی و قانونی کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری به دلیل تغییر کاربری غیرمجاز حکم تخریب گرفته‌اند؛ بنابراین ادعای مطرح شده درباره غیرقانونی بودن تخریب اماکن ساخته شده کاملاً نادرست بوده و نمی‌توان آن را پذیرفت.

در بخش دیگری از ادعا‌های مطرح شده، به این موضوع اشاره می‌شود که اقدامات بخشداری برای تخریب واحدها، بدون دستور رسمی و قانونی بوده و به همین دلیل از مسئولان متخلف دولتی شکایت شده است؛ اما کسی به «حرف معترضان» و «دامداران مظلوم» توجه نمی‌کند؛ این در حالی است که احکام صادر شده توسط دادگاه نشان می‌دهد که اقدامات صورت‌گرفته توسط کارکنان بخشداری فشافویه و دولت کاملاً قانونی بوده و به همین دلیل دادگاه حکم منع تعقیب برای آن‌ها صادر کرده است.

فساد در سایه حمایت از تولید؟ /پرونده ۵۰ هزار میلیاردتومانی زمین‌خواری در استان تهران

هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: مجموعه دام‌گستر بزرگ‌ترین مجتمع دامپروری در کشور است که در دهه هفتاد توسط دولت برای ساماندهی دامدارتری‌های موجود در استان تهران شکل‌گرفته و قرار بوده تا تبدیل به یک مجتمع نمونه تولید شیر و گوشت شود که اگر این امر محقق می‌شد امروز شیر و گوشت سالم با قیمتی ارزان در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

وی افزود:، اما متأسفانه در طی سال‌های گذشته افرادی با مقاصد شوم و برای منافع شخصی خود اختیار این مجتمع را در دست گرفته و ضمن خروج و انحراف از طرح اصلی اقدام به زمین‌خواری و تخلفات گسترده در منطقه کردند که این امر مشکلات عدیده‌ای را برای دامداران به وجود آورده و امنیت غذایی مردم را نیز به خطر انداخت.

بخشدار فشافویه در ادامه اظهار داشت: بحمدالله در یک سال گذشته با رویکرد دولت مردمی سیزدهم در برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، با ورود جدی دستگاه‌های نظارتی و قضایی با متخلفین برخورد و تعاونی مجتمع مجدداً شکل‌گرفته و اختیار مجتمع به دامداران واقعی واگذار شده است. امروز تمامی خدمات موردنیاز این دامداری را باقدرت و سرعت ارائه شده است.

به گزارش بازارنیوز، بررسی اسناد این پرونده نشان می‎‌دهد که به دلیل سودجویی برخی افراد و اهمال برخی از مسئولان دولتی در طی ده‌های گذشته، در فرایند اجرایی طرح ملی انتقال دامداری‌ها به منطقه فشافویه تخلفات زیادی رخ‌داده است. اما متأسفانه برخی از رسانه‎‌ها بدون توجه به مستندات قانونی و احکام قضایی صادر شده؛ اقدام به حمایت از متخلفین کرده‌اند. به‌طوری‌که با شعار حمایت از تولید، در واقع از سودجویی و تخلف پشتیبانی می‌شود.

بازارنیوز در روز‌های آینده این پرونده زمین‌خواری وسیع را به‌ صورت ویژه مورد بررسی قرار داده و ابعاد پنهان آن را واکاوی خواهد کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: