bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
سه ماه از سال ۱۴۰۲ گذشت، اما با این حال آماری درباره تعداد گوشی‌های وارداتی اعلام نشد؛ دبیر انجمن واردکنندگان می‌گوید که از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ ارائه اطلاعات درباره جزئیات واردات موبایل توسط وزارت صمت متوقف شده است.

سایه ابهام بر سر تجارت موبایل/ چرا تعداد گوشی‌های وارداتی سال ۱۴۰۱ اعلام نمی‌شود؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ نزدیک به سه ماه از سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، اما با این حال هنوز هیچ گونه آمار دقیق و یا شفافی پیرامون آمار واردات موبایل در ۱۲ ماهه سال گذشته منتشر نشده است.


اگرچه برخی از رسانه‌ها گزارش‌هایی را پیرامون ارزش واردات این کالا در سال ۱۴۰۱ بررسی و ارائه کرده‌اند، اما با این حال هنوز هیچ داده متقنی در مورد تعداد موبایل‌های وارد شده به ایران در این سال، از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور اعلام نشده است.


در طول دو دهه گذشته و به مرور زمان، تلفن‌های همراه از جایگاه خاصی در دسته‌بندی اقلام مهم مورد نیاز مردم برخوردار شدند، به گونه‌ای که اکنون این محصول در اقتصاد ایران، به کالایی ضروری و در عین حال پر مصرف تبدیل شده که در سبد مصرفی خانوار و یا حتی سبد کالا‌های وارداتی نقش ویژه‌ای دارد.


در حال حاضر موبایل جزو پنج کالای اولی است که هر ساله به صورت گسترده وارد کشور می‌شود. آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که در کارنامه تجارت خارجی کشورمان در سال ۱۴۰۰، تلفن همراه صدرنشین لیست کالا‌های وارد شده به ایران بوده است.


وزارت صمت آمار تعداد موبایل‌های وارداتی را اعلام نمی‌کند


«مهدی عبقری» دبیر انجمن واردکنندگان موبایل پیرامون آمار تعداد گوشی‌های وارد شده به کشور در سال ۱۴۰۱ به بازارنیوز گفت: تا قبل از دی ماه سال گذشته، وزارت صمت و سازمان گمرک به صورت ماهانه، گزارشی از تعداد و ارزش وارداتی این کالا را به طور دقیق و به تفکیک نشان‌های تجاری در اختیار انجمن واردکنندگان تلفن همراه قرار می‌داد، اما از دی ماه سال ۱۴۰۱ هیچ‌گونه آماری در این‌باره ارائه نشد.


دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها آماری که پیرامون واردات موبایل در سال ۱۴۰۱ وجود دارد، میزان ارزش آن بوده که رقمی بالغ بر ۲ میلیارد ۸۷۹ میلیون دلار معادل ۶۴ هزار و ۵۵۶ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان اعلام شده است.


وی تصریح کرد: انجمن واردکنندگان موبایل تاکنون جلسات و مکاتبه‌های متعددی را پیرامون این مسئله با مسئولان وزارت صمت داشته، اما با این حال هنوز به نتیجه‌ای قطعی در این باره نرسیده است. اکنون برای ما هم جای سوال دارد که چرا ارائه آمار‌ها به صورت شفاف در اختیار فعالان بخش خصوصی و رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.


ابهام در تعداد موبایل‌های وارداتی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟


به گزارش بازارنیوز، در طول چند ماه گذشته انتقادات متعددی نسبت به عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی دولت در ارائه آمار‌های شفاف در خصوص حوزه‌های مهمی همچون مسکن، تورم و قاچاق در رسانه‌ها مطرح شده، اما با این حال هنوز پاسخ قانع‌کننده‌‎ای از سوی متولیان این دستگاه‌ها به این نقد‌ها ارائه داده نشده است.


به نظر می‌رسد که اکنون هم وزارت صمت و سازمان گمرک هم با خودداری از ارائه آمار‌های شفاف درباره تعداد گوشی‌های وارداتی، به جمع این دستگاه‌های غیر شفاف پیوسته‌اند. حال باید دید که عدم شفافیت در اعلام آمار دقیق واردات موبایل تا چه زمانی توسط این دستگاه‌ها ادامه خواهد یافت.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: