bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو شورای‌عالی داروخانه‌های ایران ضمن توضیح علت گرانی دارو در کشور، اعلام کرد که هزینه یک نسخه سرماخوردگی نباید بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد و بیماران باید تخلفات را گزارش دهند.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا سالم، عضو شورای‌عالی داروخانه‌های ایران در گفتگو با بازارنیوز در خصوص علت گرانی سراسم‌آور دارو اظهار کرد: علتی سنگینی قیمت دارو‌ها این است که ارزی که به صنعت دارو تعلق می‌گیرد، فقط برای ماده موثره است و مابقی اجزای تشکیل‌دهنده دارو، ارز یارانه‌ای ندارند و باید به قیمت ارز آزاد خریداری و وارد شوند. رشد قیمت ارز هم باعث گرانی این مواد اولیه و بالا رفتن هزینه‌های تولید شده که نمود آن در قیمت مصرف‌کننده است.
نسخه سرماخوردگی باید زیر ۱۰۰ هزار تومان باشد/ مردم تخلفات را گزارش دهند
وی افزود: از طرف دیگر، کمیسیون قیمت‌گذاری برای دارو‌ها قیمت دستوری تعیین می‌کند که این قیمت‌ها برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. آن‌ها با این توجیه که دارو ارز دولتی دریافت می‌کند، قیمت‌های کمی را برای دارو‌ها ابلاغ می‌کنند که این باعث شده شرکت‌ها تولیدات خود را کاهش دهند. این اتفاق، هم موجب کمبود دارو در بازار و هم گرانی بیش از حد آن می‌شود.

 

نسخه 500 هزار تومانی برای سرماخوردگی تخلف است!


سالم در پاسخ به این سوال که طرح دارویار که برای بهبود وضعیت پرداختی بیماران بوده چقدر موثر است، گفت: این طرح هرچند طرح جالبی برای برخی از بخش‌ها مانند داروخانه‌ها نبود، ولی در این بخش که درصد بیشتری از دارو‌ها زیر پوشش بیمه می‌روند، طرح خوبی برای مصرف کننده محسوب می‌شود که در پی آن، میزان پرداختی بیمار برای دارو کمتر شده است.

وی ادامه داد: همچنان بیمه شامل حال خیلی از داروها، حتی برخی دارو‌های سرماخوردگی هم نیست، اما این که یک نسخه برای سرماخوردگی ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان باشد، غیرقابل قبول است. هزینه یک نسخه برای بیمار سرماخوردگی، باید زیر ۱۰۰ هزار تومان باشد.  

عضو شورایعالی داروخانه‌های ایران در ادامه گفت: پس از طرح دارویار، پرداختی بیمار تغییری نکرده، هرچند ممکن است قیمت برخی دارو‌ها چند برابر هم شده باشد، اما بیمار همان مبلغ گذشته را پرداخت می‌کند. بار سنگین طرح دارویار بر دوش داروخانه است نه بیمار. بیماران از وضعیت فعلی راضی‌اند.

 

تخلف داروخانه‌‌ در فروش آزاد داروهای تحت پوشش بیمه


سالم درباره این که برخی داروخانه‌ها دارو‌های نسخه‌ای تحت پوشش بیمه را به صورت آزاد به بیمار می‌فروشند توضیح داد: این که داروخانه‌ای داروی تحت پوشش بیمه را آزاد حساب کند، تخلف انجام داده است. ممکن است داروخانه متخلف به این فکر کند که اگر دارویی را با بیمه حساب کند، چند ماه طول می‌کشد تا پول آن را بگیرد؛ پس آن را آزاد حساب می‌کند. اگر دارویی بیمه است، باید با همان نرخ بیمه حساب شود.

وی فزود: بیماران در صورت مشاهده تخلفاتی از جمله گرانفروشی و یا آزاد فروختن دارو‌هایی با نسخه تحت پوشش بیمه می‌توانند به ادارات معاونت غذا و دارو و سازمان‌های بیمه‌ای از داروخانه متخلف شکایت کنند تا با آن متخلف برخورد شود.

سالم تاکید کرد: البته باید گفت داروخانه‌ها به شدت زیر اهرم نظارتی هستند و کمتر پیش می‌آید که بتوانند تخلف انجام دهند. شفاف‌ترین بخش نظام سلامت داروخانه است. این میزان سختگیری را در بخش پزشکی یا دندان‌پزشکی نمی‌بینیم.

 

چرا کیفیت داروهای ایرانی پایین است؟


عضو شورای‌عالی داروخانه‌های ایران همچنین در خصوص تفاوت کیفیت دارو‌های ایرانی نسبت با نمونه‌های مشابه خارجی گفت: نوع ماده اولیه استفاده شده در دارو‌ها هم اهمیت دارد. ما بیشمار مواد اولیه مختلف در دنیا داریم؛ مواد اولیه نزدیک به استاندارد، استاندارد و فوق استاندارد که قیمت آن‌ها در بازار بین المللی متفاوت است.

وی افزود: عدم سود مناسب تولیدکننده موجب می‌شود که کیفیت مواد اولیه در دارو از جنس خیلی خوب نباشد و همین است که می‌بینیم بین داروی ایرانی و خارجی و حتی داروی تولید یک شرکت با شرکت دیگر تفاوت وجود دارد. این معضل نظام دارویی ماست.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: