bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تعداد مسافران ایرانی که برای استفاده از تخفیفات جمعه سیاه به کشور‌های همسایه سفر می‌کنند را بین ۱ تا ۱.۵ میلیون نفر تخمین زد.

پسفر ۱.۵ میلیون ایرانی به کشور‌های همسایه برای تخفیفات جمعه سیاه

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حرمت الله رفیعی» رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر گردشگران ایرانی به سایر کشور‌های همسایه برای استفاده از تخفیفات ویژه فروشگاه‌های این کشور‌ها در روز جمعه سیاه (Black Friday) اظهار کرد: شهر وان ترکیه جزو یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی برای خرید کالا در این ایام است؛ در حال حاضر سهل‌انگاری در تاسیس بازارچه‌های محلی در استان‌های مرزی و مناطق آزاد را می‌توان به عنوان عاملی مهم در افزایش سفر ایرانیان به کشور‌هایی مثل ترکیه و ارمنستان در این برهه زمانی بیان کرد.


رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: فلسفه تاسیس مناطق آزاد در ایران بر این اصل استوار بود که برخی از اقشار جامعه بتوانند بعضی از کالا‌های مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب از آنجا تهیه کنند، اما الان عکس این مسئله در حال وقوع است.


وی توضیح داد: تا چند سال قبل تجارت چمدانی از مبداء کیش و یا سایر مناطق آزاد کشور به مرکز کشور رواج داشت، اما اکنون وضعیت به نحوی رقم خورده که در طول سال‌های اخیر این نوع تجارت از مبداء شهر وان ترکیه به مقصد ایران رونق پیدا کرده است.


رفیعی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به شکلی است که ابتدا برخی افراد کالا را در نواحی مرکزی کشور خریداری کرده و سپس آن‌ها را در مناطق آزاد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. مضاف بر این نکته، کیفیت و نوع کالا‌های موجود در مناطق آزاد و یا حتی بازارچه‌های مرزی هم به گونه‌ای نیست که مصرف‌کنندگان ایرانی بخواهند نسبت به خرید آن‌ها تمایلی از خود نشان دهند، بلکه آن‌ها ترجیح می‌دهند این قبیل نیاز‌ها را از طریق کشوری مثل ترکیه برآورده سازند.


رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره میزان افزایش سفر ایرانیان به شهر وان ترکیه، گفت: سالانه ۱ میلیون ایرانی برای خرید کالا به شهر وان سفر می‌کند و باید این نکته را هم یاد آور شد که این شهر ظرفیت بیشتری برای پذیرش ایرانیان ندارد. افزایش که در سال ۱۴۰۱ درباره سفر ایرانیان به وان اعلام شد ناشی از پایان ویروس کرونا بود که در سال ۱۴۰۰ باعث کاهش چشم‌گیر گردشگران ایرانی به این شهر شده بود.


وی درباره مقاصد گردشگران ایرانی برای جمعه سیاه هم گفت: در حال حاضر ترکیه و در پس آن کشور‌های ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، دیگر مقاصد ایرانیان برای جمعه سیاه محسوب می‌شوند، اما با این حال اکثر مسافر‌های ایرانی برای این روز به شهر‌های مرزی کشور ترکیه می‌روند.


رفیعی همچنین در جواب به این سوال مبنی بر این که برای جمعه سیاه امسال چه تعداد گردشگر ایرانی به کشور‌های همسایه سفر می‌کند، پاسخ داد: انتظار می‌رود که برای جمعه سیاه امسال، بالغ بر ۱ تا ۱.۵ میلیون ایرانی از طریق مرز‌های هوایی و زمینی به بعضی از کشور‌های همسایه با ایران سفر کنند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: