bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان افزایش شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی را گامی مهم در جهت حذف بستر‌های فساد در این شرکت‌ها عنوان کرد.

افزایش شفافیت شرکت‌های دولتی، گامی برای حذف بستر‌های فساد مالی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی اظهار کرد: هر اقدامی که در راستای شفاف سازی وضعیت این شرکت‌ها صورت بگیرد و عملکرد آن‌ها را در معرض دید عموم نخبگان اقتصادی و مردم قرار دهد، یک گام مهم در راستای شفافیت اقتصاد کشور خواهد بود.


این اقتصاددان با بیان اینکه در آیین نامه جدید انتظام بخشی به شرکت‌های دولتی، قواعد خوبی در راستای نظم بخشیدن به عملکرد این شرکت‌ها پیش بینی شده است، گفت: بر اساس این آیین نامه اگر قواعد پیش‌بینی شده به درستی اجرا نشود، مدیران نمی‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند. در صورت اجرای کامل این موارد مطمئناً وضعیت شرکت‌های دولتی بهبود خواهد یافت.


وی خاطرنشان کرد: در غیاب شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی، امکان عدول از اختیارات به وجود می‌آید و بستر برای برخی انحراف و یا فساد‌های اقتصادی مهیا می‌شود. از سوی دیگر، ممکن است شرکت‌ها به نتایج مورد نظر دست پیدا نکنند، اما همچنان به کارشان ادامه دهند و کشور را متضرر کنند. شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی امکان نظارت بر آن‌ها را افزایش می‌دهد.


به گفته بغزیان، قواعدی که در زمینه حاکمیت شرکتی در این آیین نامه مقرر شده، می‌تواند اثر مثبتی را در انتظام بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی داشته باشد.


این اقتصاددان ادامه داد: در آیین نامه انتظام بخشی جدید مقرر شده که یک عضو هیئت مدیره باید دارای تحصیلات مالی باشد و بفهمد چه تراکنش‌های مالی در شرکت رخ می‌دهد. این نوع قواعد به بهبود و بهره وری شرکت‌های دولتی کمک و آن‌ها را به نظم در می‌آورد.


وی گفت: تاکنون اقدامات مهمی مثل انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال و یا تدوین قواعدی منظم برای انتظام بخشی عملکرد آن‌ها صورت گرفته که تاثیرات مهمی بر شفاف سازی کارنامه شرکت‌های دولتی داشته‌اند. با استمرار آن‌ها امکان نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها و بالا بردن سطح بهره وری کارمندان آن‌ها محقق می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: