bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
۵ ماه از زمان موافقت دولت با لایحه مقابله با رسوب کالا‌ها در مبادی ورودی کشور می‌گذرد، اما تاکنون هیچ خبری از وضعیت نهایی آن منتشر نشده است؛ نکته قابل توجه، بی‌خبری سریالی مسئولانی است که به طور مستقیم با این لایحه در ارتباط بوده، اما با این حال در خصوص آخرین وضعیت آن ابراز بی اطلاعی می‌کنند.

دومینوی بی‌خبری مقامات دولتی از مصوبه مقابله با رسوب کالا/ یک مقام گمرک: اطلاعی ندارم، نمی‌دانم

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اواسط دی ماه سال گذشته بود که هیئت وزیران در جلسه‌ای به ریاست حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» لایحه‌ای تحت عنوان پیشگیری و مقابله با رسوب کالا‌ها در مبادی ورودی کشور و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی را به تصویب رساند.


همانطور که از نام این لایحه پیداست، هدف اصلی از تنظیم و تصویب آن، جلوگیری از متروک ماندن برخی از کالا‌ها به ویژه محصولات استراتژیک در انبار گمرکات کشور است که همواره در زمره مهمترین چالش‌های تجارت خارجی کشور قرار دارد.


سفر چند هفته پیش رئیس قوه قضاییه به استان مازندران، بازدید از بنادر و سپس مشاهده حجم عظیمی از ذرت‌های فساد شده در یکی از انبار‌ها، شرایطی را ایجاد کرد تا در بستر آن بتوان سوالاتی را از مقامات دولت سیزدهم و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای پرسید مبنی بر این که علت رسوب کالا در گمرکات کشور چیست و چرا هنوز لایحه دولت برای تعیین تکلیف این موضوع به یک نتیجه درست و روشن نرسیده است؟


علاوه بر این پرسش‌ها، سوالات مهم و یا به عبارتی دیگر نقاط مبهمی که پیرامون این موضوع وجود دارد آن است که اصلاً بعد از گذشت ۵ ماه از زمان تصویب لایجه مقابله با رسوب کالا در مبادی ورودی، این لایجه کجاست و در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا دولت آن را به مجلس فرستاده؟ اگر فرستاده چرا از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول نمی‌شود؟


بی خبری مجلسی‌ها از مصوبه دولت


خبرنگار بازارنیوز این مسئله را از سوی اهالی بهارستان پیگیری کرد. «مجتبی یوسفی» دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز، از حضور چنین لایحه‌ای در دستورکار‌های مجلس ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که این موضوع هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.


«علی خضریان» سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی هم در گفتگو با بازارنیوز و در واکنشی مشابه با یوسفی از وجود چنین لایحه‌ای ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در حال حاضر لایحه‌ای این مضمون به مجلس نیامده است؛ در صورت ورود آن به مجلس، نمایندگان پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.


بی اطلاعی سریالی مسئولان دولت از مصوبه دولت!


در حال حاضر آن طور که از اظهارات نمایندگان پیداست، این لایحه هنوز به مجلس نرسیده و باید وضعیت آن را از سوی مسئولان دولت پیگیری کرد. بازارنیوز تاکنون توانسته در رابط با این موضوع با سه تن از مسئولان ذی‌ربط با لایحه مقابله با رسوب کالا‌ها در مبادی‌های ورودی ارتباط بگیرد.


«سیدعلی روحانی» معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با بازارنیوز از وجود چنین مصوبه‌ای و همچنین آخرین وضعیت آن کاملاً ابراز بی اطلاعی کرد.


در پی اظهار نظر معاون وزیر اقتصاد، خبرنگار بازارنیوز این موضوع را از سوی «فرود عسگری» معاون امور گمرکی سازمان گمرک پیگیری کرد، اما این مقام مسئول بیان کرد که از این مسئله اطلاعی نداشته و «علی وکیلی» مدیرکل دفتر واردات این سازمان مسئول پاسخگویی به آن است.


مدیر دفتر واردات گمرک هم به مانند دو مقام قبلی در خصوص آخرین وضعیت لایجه پیشگیری از رسوب کالا‌ها در مبادی ورودی کشور ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که در جریان آن نبوده و باید اطلاعات مربوط به این موضوع را جمع آوری کند.


تاکنون خبرنگار بازارنیوز سعی داشته با برقراری تماسی دوباره با مدیرکل دفتر واردات سازمان گمرک، اطلاعات جدیدی را از آخرین وضعیت لایحه مذکور به دست بیاورد، اما با این حال این ارتباط هنوز میسر نشده و به نظر می‌رسد که پیگیری این لایحه از سوی مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران، با در بسته مواجه شده است.


حال باید دید که «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین سخنگوی اقتصادی دولت، چه توضیحی درباره آخرین وضعیت لایحه پیشگیری و مقابله با رسوب کالا‌ها در مبادی ورودی ارائه خواهد داد؟


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: