bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس انرژی گفت: تمرکز ایران بر توسعه ظرفیت گاز نه تنها برای تامین تقاضای داخلی در فصول سرد سال، بلکه برای تقویت صادرات گاز طبیعی و حصول اطمینان از مزایای اقتصادی مهم است.

بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، نقطه عطف توانمندی مهندسان ایران
گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «زهرا فلاحی» کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی درگفتگو با بازارنیوز در رابطه با اهمیت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست پیمانکاران داخلی اظهار کرد: ایران در سال‌های اخیر به دلیل وابستگی به پیمانکاران خارجی و فشار‌های بلوک غرب و شرق با چالش‌هایی در تولید گاز خود مواجه بوده است.


این کارشناس حوزه انرژی افزود: با این حال، توسعه پیچیده‌ترین فاز مشترک گازی در پارس جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی نقطه عطفی است که توانمندی ایران در استخراج گاز از میادین مشترک گازی در دریا را به نمایش می‌گذارد. پس از ۲۲ سال تلاش و با روی کار آمدن دولت جدید تنها با تکیه به توان داخلی پس از دو سال، ایران پیشرفت چشمگیری در توسعه میدان گازی پارس جنوبی داشته است.


وی تصریح کرد: انتقال سکوی دچار افت فشار شده در فاز ۱۲ و نصب آن در فاز ۱۱ پارس جنوبی به ایران این امکان را داده است تا سه سال زودتر از موعد مقرر، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. این ابتکار بی‌نظیر و پیشرفت بزرگ ایران در بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی نشان دهنده مهارت بالای ایران در استخراج گاز از میادین مشترک گازی است و این کشور را در موقعیت پیشرو در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار می‌دهد.


فلاحی ادامه داد: تمرکز ایران بر توسعه ظرفیت گاز نه تنها برای تامین تقاضای داخلی در فصول سرد سال، بلکه برای تقویت صادرات گاز طبیعی و حصول اطمینان از مزایای اقتصادی مهم است. هدف ایران با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خود و عدم اتکا به شرکت‌های خارجی، ایجاد تعادل مجدد در عرضه و تقاضای گاز داخلی و افزایش پتانسیل صادرات گاز است.


این کارشناس انرژی متذکر شد: این دستاورد به ویژه با توجه به عدم پیشرفت در استخراج گاز از لایه‌های پیچیده میدان گازی پارس جنوبی در دو دهه گذشته قابل توجه است. تصمیم دولت برای اولویت دادن به تخصص و منابع داخلی بر دخالت خارجی در تسریع توسعه فاز ۱۱ موفق بوده است.


وی در ادامه با اشاره به ظرفیت نهایی برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی و اثر آن بر کنترل ناترازی داخلی و مقطعی گاز در فصول سرد سال گفت: میزان برداشت اولیه از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۱۵ میلیون مترمکعب در روز است و با حفاری چاه‌های اضافی پیش بینی می‌شود این ظرفیت به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد. این افزایش قابل توجه در تولید گاز کمک زیادی به رفع کمبود گاز داخلی در ایران خواهد کرد.


فلاحی تاکید کرد: با توسعه موفقیت آمیز فاز ۱۱، ایران آماده است تا در تولید گاز خودکفا شود و به طور بالقوه به عنوان تامین کننده بزرگ گاز در منطقه ظاهر شود. توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز عزم ایران برای تکیه بر توانمندی‌های خود و کاهش اتکا به شرکت‌های خارجی را برجسته می‌کند.


این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: تغییر استراتژیک نه تنها امنیت انرژی ایران را تقویت می‌کند، بلکه استقلال و حاکمیت اقتصادی ایران را نیز افزایش می‌دهد. توسعه موفقیت آمیز فاز ۱۱ پارس جنوبی الگویی برای بهره‌برداری از دیگر میادین مشترک گازی و همچنین توسعه همکاری‌های ایران در برداشت گاز به عنوان پیمانکار سایر کشور‌های منطقه است.


وی متذکر شد: این موضوع نشان می‌دهد که با سرمایه گذاری مناسب و تکیه بر توانمندی‌های داخلی ایران توانسته است که قابلیت‌های استخراج گاز خود را توسعه دهد و وابستگی خود را به نهاد‌ها و پیمانکاران خارجی کاهش دهند.


فلاحی گفت: توسعه موفقیت آمیز پیچیده‌ترین فاز مشترک گازی پارس جنوبی توسط پیمانکاران ایرانی، توانمندی ایران را در استخراج گاز از میادین مشترک گازی به نمایش گذاشته است. این دستاورد نه تنها امنیت انرژی ایران را افزایش می‌دهد، بلکه این کشور را به عنوان یک رهبر در منطقه قرار می‌دهد.


این کارشناس انرژی در پایان تصریح کرد: ایران با اولویت‌بندی توانمندی‌های داخلی و کاهش اتکا به شرکت‌های خارجی، ظرفیت تولید گاز خود را تسریع کرده است و کمک قابل‌توجهی به رفع ناترازی داخلی و تقویت پتانسیل صادرات گاز خود خواهد کرد. توسعه موفقیت آمیز فاز ۱۱ پارس جنوبی نمونه‌ای برای سایر کشور‌های منطقه است و اهمیت سرمایه گذاری در تخصص و منابع داخلی برای توسعه انرژی را برجسته می‌کند.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: