bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
افزایش ۸ درصدی قیمت ارز در هفته اول جنگ کنونی غزه و اسرائیل، باعث شد تا به اثر جنگ‌های ۲۰ سال گذشته جبهه مقاومت و صهیونیست‌ها بر بازار ارز بپردازیم.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روز شنبه ۱۵ مهرماه، عملیات طوفان الاقصی توسط نیرو‌های مقاومت حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، به صورت غافلگیرانه آغاز شد. صهیونیست‌ها هم در پی این حمله، وضعیت جنگی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند و از آن روز تاکنون در حال بمباران وحشیانه مردم غزه هستند.

جنگ‌های مقاومت و اسرائیل و اثرات آن‌ها بر قیمت دلار
در پی این درگیری‌ها و نقش ایران در بین گروه‌های مقاومت در منطقه، التهابات جنگ به داخل بازار‌های ایران هم رسید. بازار‌های مالی کشور در روز‌های ابتدایی درگیری‌ها، هیجان‌زده شدند و شاخص‌ها پرنوسان شد. از ریزش شدید بورس تا افزایش نرخ ارز، از جمله این هیجانات بود.


بازار ارز غیررسمی یا همان آزاد در کشور ما به دلیل عمق کم، به سرعت نسبت به وقایع مختلف واکنش نشان می‌دهد. اگر زمزمه توافق بین ایران و آمریکا به گوش فعالان بازار برسد، دلار پایین می‌آید یا اگر خبر جنگ مخابره شود، ارز بالا می‌رود.


در هفته اول جنگ بین غزه و اسرائیل، دلار متاثر از التهابات، ۸ درصد افزایش قیمت داشت که درصد بالایی محسوب می‌شد. قیمت این ارز پس از رشد تا ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم در بازار معامله شد، اما نکته مهم این بود که خرید و فروش بسیار کم بود؛ چون فعالان بازار می‌دانستند که این نوسان افزایشی، موقتی است و بانک مرکزی برای کنترل بازار، دخالت مستقیم انجام خواهد داد که همین امر هم رخ داد.


در اینجا، اما موضوع اصلی گزارش، جنگ کنونی نیست. در نموداری که در زیر مشاهده می‌کنید، نوسانات ارز در طول ۲۰ سال گذشته در زمان‌هایی که جبهه مقاومت با اسرائیل درگیر بوده بررسی شده است.


اخبار مرتبط:

«پتاس» در جواب فسفر/ مقاومت، اقتصاد اسرائیل را فلج می‌کند

اینفوگرافیک| آتش در اقتصاد رژیم صهیونیستی



سوم تیرماه ۱۳۸۵، جنگ ۳۳ روزه لبنان با اسرائیل آغاز شد که سرآغاز درگیری‌های جدی گروه‌های مقاومت با صهیونیست‌ها بود. در آن زمان به دلیل شرایط مطلوب بازار ارز، نوسان چندانی بازار را متاثر نکرد.


پس از جنگ ۳۳ روزه، نوبت به عملیات سرب (کشتار غزه) توسط صهیونیست‌ها فرا رسید. ۷ تا ۲۹ دی ۱۳۸۷ مدت زمان درگیری غزه و اسرائیل بود که در آن دوره هم بازار نوسانی را تجربه نکرد.


در طول ۲۰ سال گذشته، ۹ عملیات سنگین جنگی بین فلسطین و لبنان با اشغالگران صهیونیست انجام گرفت که نوسانات نرخ ارز را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. نکته اینجاست که هرچه عملیات‌ها جلوتر آمده، بازار ارز ما هم واکنش‌های بیشتری نشان داده است.

 

جنگ‌های مقاومت و اسرائیل و اثرات آن‌ها بر قیمت دلار


البته باید تاکید کرد که نوساناتی که در زیر نشان داده شده، صرفا به خاطر جنگ‌ها نیست و عوامل دیگری هم در زمان‌های خود ممکن است بر بازار اثر گذاشته باشد، اما معمولا التهابات منطقه‌ای بر بازار ارز ما اثرگذار بوده است.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: