bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
در تحقق شعار سال|
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جایگاه ضعیف تعاونی‌ها در اقتصاد کشور، ضعف قوانین را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات این نوع بنگاه‌های اقتصادی معرفی کرد.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نقش تعاونی‌ها در ارتقاء مشارکت مردم در رشد تولید اظهار کرد: ماهیت این نوع بنگاه‌ها در اقتصاد ایران فقط به تعاونی‌های سنتی و متعارف خلاصه شده است. برای بهبود جایگاه آن‌ها باید به سمت تاسیس تعاونی‌های غیر متعارفی همچون تعاو‌نی‌های سهامی عام و یا ملی حرکت کنیم.

ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در حال حاضر انگیزه‌ای برای رونق این قبیل بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد. ما اکنون در این بخش دو قانون تعاون مجزا داریم، ولی با گذشت سال‌های متمادی هنوز نتوانسته‌ایم این دو قانون را در یکدیگر ادغام کنیم. متاسفانه این موضوع مسئله باعث ایجاد تنش میان دو وزارتخانه تعاون و جهاد کشاورزی شده است. در چنین شرایطی از رشد تعاونی‌ها هیچ استقبالی به عمل نخواهد آمد.


وی تصریح کرد: مضاف بر نکات مذکور، تعاونی‌های مسکن یکی دیگر از مصادیقی است از قوانین منسجمی برخوردار نیست و به خوبی عمل نمی‌کنند. مشارکت مردم در تولید نیازمند ایجاد سازوکاری ساده‌ای است تا کسانی که از سواد مالی پایینی برخوردار هستند هم بتواند در این حوزه به مشارکت بپردازند. در حال حاضر جز سازوکار قدیمی بورس هیچ ساختاری با این هدف ایجا نشده است.


قادری همچنین درباره علت ضعف بنگاه‌های تعاونی اقتصاد ایران هم گفت: نزدیک به ۱۳ سال از ادغام سه وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون می‌گذرد، اما متاسفانه وزارتخانه جدید نتوانسته به وظایف خود در قابل تعاونی‌ها عمل کند. این ادغام نه تنها مشکلی از تعاونی‌ها را حل نکرد، بلکه آن‌ها را ضعیف‌تر کرده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: