bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
یادداشت|
یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی به اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح برای مقابله با شایعات در فضای سیسات‌گذاری اقتصادی کشور پرداخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ یحیی لطفی‌نیا در یادداشتی برای بازارنیوز نوشت: اقتصاد ایران سال 1402 در حالی به میانه سال رسیده است که وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی چون رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، نقدینگی و ... بر اساس آمار منتشره از سوی مراکز رسمی رو به بهبودی است. (جدول 1).

موضوعی که در یک دهه گذشته عکس این را شاهد بوده­ایم. با وجود شکل‌­گیری فضای مثبت در بخش حقیقی اقتصاد و پشت سر گذاشتن تابستان داغ بدون خاموشی در بخش خانگی، بهبود روابط سیاسی با کشورهای همسایه و منطقه، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در نتیجه تحریم­‌های ایالات متحده آمریکا و ایجاد امیدواری نسبت به آینده در اقتصاد ملی، بررسی فضای رسانه­‌ای و مجازی نشان از تشدید شایعات و ابهامات در حوزه‌­های اقتصادی در روزهای اخیر هستیم.

جدول 1. مهم­ترین متغیرهای کلان اقتصادی کشور

ردیف

متغیرهای کلان اقتصادی

1400

1401

1402

1

رشد اقتصادی

4.3

4.8

-

2

تورم

34.3

54

39.4

3

بیکاری

9.4

9.7

8.2

4

نقدینگی

34.3

31.1

27.5

5

تراز تجاری (میلیارد دلار)

6.4-

4.5-

3.6-

6

نرخ دلار غیر رسمی

4.4

75.1

6.5-

7

بورس اوراق بهادار

2.7

24.6

4.8-

8

ضریب جینی

40

39.4

38.8

منبع: بانک مرکزی ج. ا. ایران و مرکز آمار

 

همان­طور که بیان شد با بهبود شرایط اقتصاد کلان و ایجاد ثبات نسبی در این زمینه انتظار می­رفت که فضای امید و نشاط در فضای رسانه­ای و مجازی ایجاد شود. این در حالی است که با بررسی فضای رسانه­‌ای و خبری کشور، شاهد شکل­‌گیری موجی از شایعات و ابهامات در فضای سیاست­گذاری اقتصادی هستیم که برخی از مهم­ترین آنها در جدول 2 فهرست شده است.

همان طور که ملاحظه می شود، در برخی موارد شایعاتی چون افزایش قیمت حامل­‌های انرژی، آزادسازی قیمت خودرو، حذف ارز ترجیحی برخی از اقلام کالاهای اساسی و ... منجر به ایجاد ترس و نااطمینانی در فضای اقتصاد کلان از طریق شکل­گیری موج رسانه‌­ای شده است.

از طرف دیگر در برخی موضوعات اقتصادی مانند تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، سیاست­های تنظیم بازار (واردات مشروط برنج و گوشت)، برخی از ارکان دولت (وزارت صمت، جهاد کشاورزی و ...) و مجلس شورای اسلامی (به طور مشخص اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس) با ایجاد ابهام در فضای سیاست­‌گذاری، موجی از ابهام و نااطمینانی را فضای رسانه­‌ای و شبکه‌­های مجازی از طریق دو قطبی سازی ایجاد می‌­کند.

جدول 2. برخی از مهم­ترین شایعات و اقدامات ابهام آفرین دولت در سال 1402

ردیف

منبع

رویداد و موضوع

1

ابهام در سیاست­گذاری توسط دولت و مجلس شورای اسلامی

نرخ خوراک گاز شرکت­‌های پتروشیمی

2

تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی

3

عرضه خودرو (بورس کالا، سامانه یکپارچه و ...) و نحوه قیمت گذاری

4

افزایش قیمت آرد و نان و سرنوشت طرح مهیا

5

افزایش قیمت حامل­‌های انرژی به طور مشخص بنزین و اعمال محدودیت های مقداری در عرضه و فروش

6

قیمت خرید تضمینی گندم

7

واردات مشروط برنج و گوشت گرم

8

ایجاد شایعات توسط فعالان رسانه‌­ای

حذف ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومان برای برخی اقلام اساسی

9

ریجستری تلفن همراه برند اپل

10

گمانه­‌زنی‌­ها در خصوص واردات خودرهای نو و کارکرده

11

شایعات در خصوص واردات گوشت­‌های آلوده از پاکستان و سایر کشورها

12

تشکیک در خصوص آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی

منبع: رصد خبرگزاری‌­های رسمی کشور

 

با توجه به آنچه که گذشت، باید تاکید کرد که موفقیت در عرصه اقتصاد بدون توجه و مدیریت فضای رسانه‌­ای و مجازی امری سخت و پرهزینه خواهد بود. در واقع لازم است دولت با رویکرد فعالانه نسبت به مدیریت فضای سیاست­‌گذاری اقتصاد کلان و اطلاع رسانی درست و به موقع از ایجاد فضای منفی رسانه‌­ای که تضعیف کننده بخش حقیقی است، اقدام نماید.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: