bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
یک کارشناس در گفتگو با بازارنیوز پاسخ داد؛
ستاریان بخش خصوصی را صاحبان اصلی تولید مسکن دانست و با برشمردن مشکلاتی که در گذشته تعاونی‌ها در این حوزه داشتند، حضور مناسب و اصلاح‌شده آن‌ها را در رشد تولید موثر قلمداد کرد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اثرگذاری شعار سال ۱۴۰۳ در بخش مسکن، اظهار کرد: از ابتدا، ساخت مسکن در اختیار بخش خصوصی بوده؛ به طوری که ۹۵ تا ۹۷ درصد از آمار تولید، توسط مردم و بخش خصوصی واقعی ثبت می‌شد، اما اکنون دولت‌ها می‌خواهند این بخش را برای خود بگذارند. کدام دولت توانسته مسکن بسازد؟ این اتفاق به این معناست که دولت‌ها بخش مسکن را خوب نمی‌شناسند.

مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟

او افزود: این بخش مشکلاتی دارد؛ از جمله این که بخش خصوصی همه ابزار‌های لازم برای تولید مسکن را در اختیار ندارد. یکی از وظایف اصلی دولت در این بخش، تولید زمین‌های مسکونی است. یعنی در طرح‌هایی که برای شهر‌ها دارند، بخش‌هایی را به محل‌های مسکونی اختصاص دهند.

ستاریان ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما، بخش خصوصی در حوزه‌های مالی به خوبی نمی‌تواند وارد شود؛ گرچه تازگی گشایش‌هایی رخ داده است.

این کارشناس در خصوص این که تعاونی‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های "مشارکت مردم در رشد تولید" چه کمکی می‌توانند به بخش مسکن کنند، گفت: تعاونی‌ها تاکنون سوابق خوبی در این حوزه از خود نشان ندادند. عموماً به مشکلات عدیده‌ای برخوردند و دعاوی زیادی ایجاد شد.

ستاریان افزود: یکی از این مشکلات، طولانی شدن پروسه ساخت به علت عدم مشارکت درست اعضا بود که باعث شد این نوع فعالیت‌ها در حوزه مسکن، دچار آسیب شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، عدم نظارت درست بر عملکرد تعاونی‌ها و هیئت مدیره آن‌ها بود. وزارت تعاون در گذشته نتوانست عملکرد درستی در این خصوص داشته باشد که همین، موجب ایجاد مفسده‌های مختلف، خصوصا مالی شد.

ستاریان خرید زمین‌های دارای مشکل توسط تعاونی‌ها برای آن که ارزان دربیاد را مسئله دیگر حضور تعاونی‌ها در بازار تولید مسکن برشمرد که باعث می‌شد پول اعضا هدر برود و پروسه ساخت منتج به نتیجه مثبت نشود.
او در پایان تاکید کرد: تعاونی‌ها اگر در قالب یک سری ابزار‌های مالی بتوانند وارد بازار تولید مسکن شوند، می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: